Thursday, August 7, 2008

Ternakan Lembu Fidlot

Assalamualaikum..

Kebelakangan ini masa saya agak padat..Jadi nk menaip jadi agak malas..Namun usaha perlu di teruskan..betul tak..cam korang suma la..rajin2 kongsi kn ilmu..

MAHA 2008 minggu ni..ada sapa2 yg pegi ke di kalangan member2 ternak kita ni..haha..member aku ni ramai call jemput datang lot dorang..hihi..

Ada 2 cerita menarik dlm 2 hari ni..hihi..
Yg pertama nya..member aku penternak di Sepang ajak aku buat ternakan lembu secara meluas..pikir2 balik mak ai lembu ni kos tinggi...bila kos tinggi, apa2 berlaku masak kewangan kita..kos makanan ni mmg dh meningkat..haa..kene lak lembu ni..kuat mkn..masak jugak modal ni..mana tak nya..member aku kt Melaka ni,satu hari kos mkn lembu dia lebih kurang RM 100.00 tu sehari..hii..tapi bila modal besar,kene ingat untung pun besar jugak kn..tgh pikir-pikirkan..

Pastu sorang member aku dari segamat ni..nama dia Tan..toke kambing ngn kontraktor..satu kursus ngn aku masa anjuran bank pertanian(now Agro bank)..dia ni dulu dpt RM 1 juta pinjaman ari bank pertanian..buat besar - besaran..baru puas hati...tul tak..alang2..baru2 ni dia cal aku..nk jadi dealer plak ke pasaran import kita ke malaysia..power..dia ambil terus dari Australia(baka boer)..hmmm...mari kite fight ngn dia..haha..bole ke..bole lerrr..

Tadi ni aku dpt call..nama aku terpilih untuk kursus ternakan LEMBU SECARA FIDLOT..Agro bank pilih nama aku..haha..terkejut aku dpt..bukan senang tu bang oi..Kos RM 1K lebih..aku hanya perlu bayar RM 20.oo shj..lain di tanggung Agro Bank..Tapi aku xdpt pergi..kursus tu 13 hb Aug ni..minggu dpn..mn nk dann..cuti pun susah..aku cakap akak tu arap2 nama aku terpilih untuk lepas raya..dia dh ambik nama aku..hihi..Di kelolakan oleh salah satu penternak Lembu filot yg berjaya di selayang..pikir2..

Mai kita teroka lembu ramai2..

No comments: