Wednesday, October 31, 2007

Kursus Ternakan Kambing

Bersua kembali..
Minggu ni terasa excited sebab nk pergi kursus ternakan kambing di Melaka..
2 hari pada Sabtu dan Ahad..Insyaallah awal bulan Disember pun ada kursus ternakan kambing lagi..Ilmu kita kene redah mana2 tempat je..sebab kelak ilmu itu kita boleh manfaat kan nya.
Excited lagi sebab kandang dlm pembinaan dan merancang nk bawa kambing baka boer,jamnapari dan kambing katjang.Kambing kampung ni selalu nya orang beli untuk tujuan Aqiqah.Jadi bekalan ini nak lah di pastikan ada di kandang kami.
Pasal kambing ni bab market, Insyallah, takda masalah. Kena rancang la apa tujuan kita,samada trading, slaughtering or breeding. Semuanya, ada market yang tersendiri. Trading paling senang. Beli dan jual balik. Beli murah, jual mahal sikit. (Jangan mahal banyak).
Kalau buat sembelih, kena pastikan ada kambing sendiri(stok) atau boleh dapat constant supply dari breeder lain. Masalah kat sini yang akan wujud adalah kerana stok tarak ataupun
butcher tak bayor @ butcher kapor duit kita.
Kalau tak, masak kita nak rolling balik. Butcher meniaga cash so, takkan wujud masalah kalau dia orang nak bayar balik.Kalau nak breed la pulak. Market tertumpu kepada breeder lain dan juga agensi-agensi yang berkaitan seperti JPH, RISDA, MARDI, UPM dll. Mostly kita tumpu pada breeder la. Tapi breeding juga akan menghasilkan kambing daging. Pada kambing2 yang tidak ada potensi untuk menjadi pejantan yang bagus, baik digemukkan untuk dijual sebagai daging. Untung banyak ooo...
Jumpa Lagi lepas kursus

No comments: